Tioman Island 18/4

När vi vaknade på morgonen var det dimmigt och vi kände oss nöjda för vi skulle äntligen få åka till stränder där det var OK att ha bikini på sig. Vi hade ju lyckats fördriva gårdagen ändå, med att ta det lugnt, gå en promenad efter stranden och hittade en riktigt trevlig lunchrestaurang som hette Frenz Bay Cafe. Ägaren var en jättetrevlig man som fixade all maten och just när vi var där fixade allt då hans fru inte var där som hon brukade. Vi åt god mat och rätt som det var kom han och ville ta kort på oss och det fick han förstås. "Facebook" sa han och skrattade. Josefin har sedan hittat hans facebooksida och mycket riktigt sitter vi där och äter med en bildtext ungefär: Och så kom det en svensk familj och åt lunch. Det var kanske inte så vanligt!
Åter till nästa morgon. Efter en ganska tidig frukost, väntade vi med spänning på om taxichauffören skulle dyka upp. Fem över åtta kom han och då hade det börjat regna. Vi kunde konstatera att i tropiska regn är det mycket vatten. Detta gjorde att han fick köra ganska sakta bitvis, där det i princip var floder över vägen. Dock kom vi fram i god tid och vi hann med en kaffe och donut innan planet skulle gå. Det hade nu slutat regna.
Planet var ett propellerplan med en 80 platser och allt fungerade fint. Det är kul att flyga med lite mindre plan för man kan se så mycket mer av landet under sig. Härligt när vi kom ut över vattnet och närmade oss ön. Linnea sa: Det ser precis ut som i Robinson.

Vi landade och det var häftig natur runt oss. Planet stod som i en gryta med branta skogsklädda berg runt om. Vi fick våra väskor, betalade en skatt och utanför stod ett bussliknande fordon som tog oss till vårt hotell: Babura Seaview Resort. Det kändes verkligen härligt.
Man kan inte säga att rummen har någon högre klass men vi har två tvåbäddsrum, där en extramadrass ligger i det ena. När de kom med madrassen visade det sig att den var minimalt tjockare än en matta, kanske 4-5cm. Tur vi har Linnea som inte klagar på sådant! Vi har toalett, dusch med kallt vatten och aircon på båda rummen. Dessutom är det en terass med stolar och bord utanför dörren där vi kan tillbringa mycket tid.

Vi gick genast för att titta på stranden och den är ca 100 meter från rummen, och helt fantastiskt fin. Mjuk sandstrand och vattnet är turkost och helt klart. Det visar sig vara ganska mycket tidvatten så det är lite svårt att veta hur bred stranden är från tid till tid. Nere vid stranden finns en resturang där vi åt lunch innan bikinin åkte på. Vi beställde frukttallrikar och vi fick fantastiskt goda bananer, papaya, meloner och ananas. Det slutade med att det var det enda vi åt till lunch för det var så gott. Sen gällde stranden och underbara bad!

Framåt kvällningen tog vi en promenad bort mot flygplatsen som alltså ligger ganska nära där vi bor, för att kolla in affärer och restauranger. I principip finns inga affärer mer än några små mataffärer och en och annan diversebutik med lite turistgrejer. Taxfreebutiken var inte särskilt billig så det var ingen idé att handla där.
När vi till slut bestämde oss för en restaurang, blev det en med inget folk i. Vi var ju ute lite tidigt eftersom vi var sååå hungriga efter vår lätta lunch. Åke beställde nån curry av nåt slag medan vi andra ville ha stekt kyckling med pommes. Servitören var en pojke på ca 12 år som kunde begränsat med engelska. Åke fick snabbt sin curry, medan vi fick vänta ett bar tag. Till slut kom han ut med en tallrik med 4 stekta Chicken wings och ställde dem på bordet och försvann. Det kändes inte riktigt bra. Efter en stund gick vi för att leta efter honom och föröskte förklara att det blivit fel. Han förstod inte utan hämtade en man som inte heller förstod problemet. Sen kom modern i huset som förstod betydligt mer, och insåg att det blivit fel. Då hade Åke ätit upp för längesedan och vi funderade på att gå någon annanstans, men hon lovade att inom femton minuter skulle vi ha maten. Den var god när den kom men knappt värt att vänta på i nästan en timma. Dit går vi inte igen! Vi tyckte lite synd om pojken.
Sen var det dags att sova. Trötta efter en lång dag, men nöjda och beslutade oss för att försöka få stanna längre på ön än som var planerat.